O dietach

6 technik wzmocnienia odporności 1

6 technik wzmocnienia odporności

Wiosną i jesienią jesteśmy najbardziej narażeni na infekcje. Im silniejszy układ odpornościowy, tym lepiej chroni się przed zewnętrznymi patogenami. W tym roku nie wszyscy zdążyli przygotować swój organizm na walkę z nimi. Pojawił się Koronawirus, nieznany i niewystarczająco przebadany. W obliczu takiego zagrożenia szczególnie zatem kluczowa staje się mocna odporność organizmu – wzmacniaj ją systematycznie, a przygotujesz się na walkę z wszelkimi wirusami. Poznaj naszych 6 sprawdzonych sposobów.

1. Odporność na talerzu

Wzmacnianie odporności odbywa się przy udziale prawidłowej diety. Uzupełnij ją o świeże surowe warzywa i owoce. Są one bogatsze w witaminy i minerały, niż w wersji przetworzonej. Żywność smażona i gotowana ma niską gęstość odżywczą, a wysoką gęstość energetyczną, powodując wzrost tkanki tłuszczowej i deficyty witamin i minerałów. Jak wynika z badań, aż 80% komórek układu odpornościowego jest obecnych w ściankach jelita. Odporność ma swoje źródło w jelitach! Zadbaj o florę bakteryjną, częściej jedząc kiszonki. Są bogate w kwas mlekowy i witaminę C. W walce z wirusami pomogą Ci ponadto nasiona, kasze i orzechy.

Więcej o produktach wzmacniających odporność opowiada w wywiadzie dietetyk mgr Katarzyna Lisewska.

2. Detoks organizmu

Toksyny obecne w Twoim organizmie obniżają skutecznie jego odporność. Potrzebuje on diety oczyszczającej, kilkudniowego postu sokowo-warzywnego, szczególnie w okresie wiosennym i jesiennym. Warzywa i owoce są źródłem witamin i minerałów w bardzo smacznej wersji. Toksyny niszczą odporność, którą trzeba sukcesywnie odbudowywać. Dzięki temu Twój układ immunologiczny dobrze poradzi sobie w walce z wirusami. Dietę oczyszczającą stosuj przez ok. 3 dni. Możesz ją przeprowadzać regularnie co miesiąc. Więcej o dietach przeczytasz tutaj.

3. Lepsza odporność bez słodyczy i alkoholu

Pijesz dużo kawy? Sięgasz po alkohol częściej, niż tylko przy specjalnych okazjach? To napoje, które wypłukują witaminy i składniki mineralne z Twojego organizmu. Ogranicz więc ich spożywanie, aby zachować dobrą odporność. Zrezygnuj też ze słodyczy. Cukier jest doskonałą pożywką dla bakterii. Jednocześnie pamiętaj o nawadnianiu. Pij przynajmniej 1,5 litra wody na dobę, nie tylko wtedy, kiedy odczuwasz pragnienie.

4. Dobry i długi sen

Twój organizm potrzebuje snu, aby się zregenerować i uzupełnić pokłady utraconej energii. W przeciwnym razie będzie osłabiony, podobnie jak jego odporność. Zaleca się ok. 6-8 godzin snu na dobę. Dla jego efektywności duże znaczenie mają warunki panujące w sypialni. Najlepsza temperatura powietrza do snu to 18-21 st. celsjusza. Usuń z pomieszczenia wszystkie urządzenia elektroniczne. Kolację zjedz na ok. 3 godziny przed zaśnięciem.

5. Sport i aktywność fizyczna

Dotleniony mózg sprzyja wzmacnianiu odporności. Spędzaj jak najwięcej czasu na świeżym powietrzu. Znajdź aktywność fizyczną, która sprawia Ci największą przyjemność. Uprawiaj sport i dużo spaceruj. W okresie kwarantanny trening na zewnątrz zastąp ćwiczeniami w domu. Wysiłek fizyczny poprawia aktywność komórek, które stoją na pierwszej linii obrony przed antygenami. To przekłada się na większą skuteczność w walce z wirusami i bakteriami.

6. Twoja własna strefa komfortu i relaksu

Spadek odporności jest też następstwem przewlekłego stresu. Relaks i odpoczynek jest Ci potrzebny, aby złagodzić napięcia emocjonalne. O odporności Twojego organizmu decyduje również Twoje samopoczucie. Częściej rób to, co sprawia Ci przyjemność i pomaga się odstresować. Czy jest to czytanie książek czy może słuchanie muzyki? Lubisz porządki w ogrodzie lub gotowanie i pieczenie? Spacery z psem są dla Ciebie formą oczyszczenia się ze złych emocji? Zadbaj o własną strefę komfortu i swoją siłę mentalną.
Wzmacniaj swoją odporność nie tylko w okresie zwiększonego ryzyka infekcji. Bądź przygotowany na walkę z wirusami, które nie zapowiadają swojego nadejścia. Teraz, kiedy wszyscy jesteśmy narażeni na atak nieznanego nam przeciwnika, powinniśmy szczególnie zatroszczyć się o siebie i naszych najbliższych.

Udostępnij