O dietach

Dieta sokowa – czy to dla mnie? 1

Dieta sokowa – czy to dla mnie?

Dieta sokowa stała się popularną metodą oczyszczania organizmu. Zalecana jest zwłaszcza latem, kiedy mamy dostęp do świeżych owoców i warzyw. Nic nie stoi jednak na przeszkodzie, by tego typu dietę oczyszczającą przeprowadzić również zimą. Przyjrzyjmy się, jakie przynosi korzyści, kto powinien ją stosować, a dla kogo nie jest zalecana.

Na czym polega dieta sokowa?

Wszystkie posiłki zastępuje się sokami skomponowanymi z owoców i warzyw. Jeżeli przygotowuje się je w domu, najlepiej korzystać z wyciskarki wolnoobrotowej. Dzięki temu traci się jak najmniej składników odżywczych. Tego typu dieta oczyszczająca ma głównie na celu usunięcie z organizmu nagromadzonych toksyn. Poza tym poprawia pracę jelit i dostarcza dużą dawkę witamin, których jest mnóstwo w owocach i warzywach.

Dieta sokowa nie powinna trwać zbyt długo ze względu na ograniczenie pewnych składników, np. błonnik czy też tłuszcze. Z tego powodu, w warunkach domowych, zaleca się przeprowadzać ją przez trzy dni. Jeżeli dieta oczyszczająca ma również doprowadzić do spadku wagi, zalecane jest wprowadzenie umiarkowanych ćwiczeń. Ze względu na niedobór kalorii, nie powinny być one intensywne.

Ważne jest, aby do tego typu diety podchodzić w sposób przemyślany. Jeśli zatem planujesz swój pierwszy prawdziwy detoks sokowy, rozważ skorzystanie z doświadczenia i wsparcia specjalistów z tego obszaru – np. podczas dedykowanych turnusów zdrowotnych. Przeprowadzenie pełnego detoksu, tego opartego na odżywianiu wewnętrznym, pod opieką i czujnym okiem ekspertów będzie najbezpieczniejszą i najpewniejszą metodą oczyszczania.

Jakie są główne odczuwalne efekty diety owocowo-warzywnej?

  • ogólna poprawa samopoczucia,
  • niewielki spadek wagi (2-3 kg),
  • polepszenie jakości snu,
  • poprawa kondycji skóry,
  • wzmocniony układ odpornościowy.

Warto pamiętać o tym, że nie zmieniając stylu życia i nawyków żywieniowych, efektami oczyszczania nie będziemy cieszyć się zbyt długo. Dlatego tak ważne jest myślenie holistyczne. Kilkudniowy detoks można przeprowadzać przez kilka dni – nawet regularnie co miesiąc. Widząc poprawę w codziennym funkcjonowaniu, dobrze jest pójść o krok dalej i ograniczyć spożywanie alkoholu, wysoko przetworzonych produktów, fast-foodów oraz nadmiernych ilości cukru.

Przebieg diety sokowej

Podczas tego typu oczyszczania drastycznie zmniejsza się ilość dostarczanych do organizmu kalorii – dochodzi do radykalnej zmiany spożywanych produktów. Dlatego należy zacząć od ograniczania ciężkostrawnych pokarmów, pieczywa, nabiałów, alkoholu i słodyczy. Nawet jeżeli dieta sokowa będzie trwać trzy dni, warto już dwa tygodnie wcześniej rozpocząć przygotowania do niej.

Po przystąpieniu do detoksu dozwolone jest jedynie picie soków wyciśniętych z surowych warzyw i owoców. Tu ważna jest kolejność – najpierw soki owocowe, później warzywne. Zakazane są słodkie napoje, herbata, kawa i alkohol. Każdy dzień zaleca się rozpoczynać od wypicia ciepłej wody z cytryną (ważne, aby była wysoce zmineralizowana). Można dodać do niej przyprawy, np. imbir lub cynamon, które pobudzają system trawienny. Dozwolone są także poranne zakwasy buraczkowe (podgrzane do max. temperatury 47 stopni).

Po zakończeniu diety sokowej również stopniowo należy wprowadzać do swojego jadłospisu pełnowartościowe produkty. Najlepiej zacząć od warzyw i owoców, dopiero później wprowadzić pieczywo, ziarna i mięso.

Juice fasting – dla kogo?

Jak każda dieta oczyszczająca, ta bazująca na sokach owocowo-warzywnych jest polecana wtedy, gdy chcemy usunąć z organizmu zalegające toksyny. Zastanawiasz się, czy ten rodzaj detoksu jest właściwy dla Ciebie? Jeśli jesteś osobą dorosłą i zależy Ci na oczyszczeniu organizmu i poprawie samopoczucia, to odpowiedź brzmi: absolutnie tak!

Kto może skorzystać z diety sokowej?
  • osoby prowadzące nieregularny tryb życia (w tym nieregularny tryb odżywiania),
  • osoby czujące potrzebę zregenerowania organizmu,
  • osoby z problemami z trawieniem,
  • osoby z obniżoną odpornością, problemami ze skórą i włosami,
  • osoby cierpiące na bezsenność.
Kto z kolei nie powinien stosować diety sokowej?
  • osoby z nadciśnieniem i niedociśnieniem,
  • osoby z cukrzycą,
  • kobiety w ciąży i karmiące piersią,
  • osoby z chorobami serca,
  • osoby z nadczynnością tarczycy,
  • osoby intensywnie uprawiające sport,
  • dzieci do 18. roku życia oraz osoby w podeszłym wieku,
  • osoby pracujące fizycznie.
Udostępnij