O dietach

Za co kochamy kiszonki? 1

Za co kochamy kiszonki?

Ogórki, kapusta, marchew czy burak świetnie nadają się do kiszenia. Jest to jedna z metod konserwacji żywności. Trwałość produktów wydłużana jest w sposób naturalny. Brak substancji konserwujących i obróbki termicznej pozwala zachować wszystkie wartości odżywcze warzyw i owoców. Nie tylko kapusta i ogórki kiszone smakują doskonale. Kisić możesz też cukinię, pomidory, czosnek, cytryny, truskawki i pomarańcze. Kiszonki są smacznym dodatkiem do dań, ale też poprawiają odporność organizmu i wspomagają jego oczyszczanie. Sięgaj więc po nie częściej!

Kiszonki bogactwem cennych składników

W kiszonkach znajduje się kwas mlekowy, będący czynnikiem utrwalającym produkty. Znajdują się w nich też bakteriocyny i nadtlenek wodoru, czyli substancje bakteriobójcze. Są źródłem witaminy C, bardzo ważnej dla odporności organizmu. Uzupełniają niedobory witamin A, E, K i z grupy B. Kiszonki to również źródło potasu, wapnia, żelaza i manganu. Kwas mlekowy dodatkowo wspomaga ich przyswajalność, szczególnie wapnia i żelaza. Kiszone warzywa i owoce dostarczają organizmowi przeciwutleniaczy, chroniących go przed destrukcyjnym działaniem wolnych rodników. Są naturalnymi probiotykami, dobrymi bakteriami, wspierającymi m.in. układ odpornościowy i trawienny, utrzymanie prawidłowej wagi oraz dobrą kondycję wątroby i dziąseł.

Kiszonki dla wzmocnienia odporności organizmu

Kiszone produkty zawierają bakterie grama-dodatnie, stanowiące w 80 % o Twojej odporności. Występuje w nich więcej witamin i minerałów, niż w przetworzonych produktach zwierzęcych (smażonych, pieczonych i gotowanych). Najwięcej komórek układu odpornościowego zlokalizowanych jest w jelitach. Będzie on funkcjonował prawidłowo tylko przy prawidłowym poziomie dobrych bakterii. Obecność większej ilości złych, niż dobrych bakterii przyczynia się do stanów zapalnych w jelitach, które z kolei zwiększają ryzyko cukrzycy i chorób serca. Kiszonki mają pozytywny wpływ na odporność organizmu, ponieważ umożliwiają utrzymanie prawidłowego poziomu dobrych bakterii. Obecny w nich kwas mlekowy wzbogaca florę bakteryjną jelit, ułatwiając przyswajalność składników odżywczych.

Oczyszczanie organizmu z toksyn

Kiszonki przyśpieszają metabolizm, ułatwiając usunięcie toksyn z organizmu. To takie wstępne oczyszczanie i bardzo dobre przygotowanie do detoksu owocowo-warzywnego, o którym więcej dowiesz się z artykułu „Oczyszczamy organizm, czyli pora na detoks owocowo-warzywny!” . Twój organizm jest nieustannie narażony na wpływ zanieczyszczeń powietrza czy też konserwantów obecnych w przetworzonej żywności. Przez to odczuwasz większe zmęczenie, jesteś osłabiony i pozbawiony energii, możesz mieć problemy z trawieniem i bóle głowy. Jak wynika z badania z roku 2008, opublikowanego w “Toxicon”, niektóre szczepy bakterii probiotycznych, obecne też w kiszonkach, usuwają toksyny sinicowe o destrukcyjnym działaniu na ludzki organizm.

Kiszonki dzięki swojej zdolności do usuwania toksyn z organizmu znalazły swoje miejsce na turnusach oczyszczających. Ich celem jest ogólna poprawa kondycji całego organizmu oraz wypracowanie nowych dobrych nawyków żywieniowych. To turnusy warzywno-owocowe, uzupełnione o aktywność fizyczną.

Źródło dobrej energii

Kiszonki wspomagają metabolizm, dzięki nim przyśpiesza. Układ pokarmowy pracuje sprawniej, a więc energia z żywności jest zdecydowanie lepiej wykorzystywana. Wspomniane już zdrowe bakterie oraz zdolność kiszonek do usuwania toksyn z organizmu sprzyjają szybszej jego regeneracji. Jedząc kiszonki, pozbędziesz się częstego uczucia zmęczenia i zyskasz dodatkową porcję energii. Sprzyja to też poprawie nastroju, co jest dodatkowo potęgowane szczepem bakterii Lactobacillus rhamnosus obecnym w kiszonkach. Skutecznie obniża on poziom stresu – kortyzolu.

Kiszonki nie tylko pozytywnie wpływają na odporność organizmu, jego oczyszczanie z toksyn oraz samopoczucie. Wyróżnia je niska wartość energetyczna. 100 g białej kapusty to 29 kcal, podczas gdy kiszonej już tylko 12 kcal. Obniżenie kaloryczności jest uwarunkowane rozkładem węglowodanów przez bakterie fermentacji mlekowej, do którego dochodzi w trakcie procesu kiszenia. Zaprzyjaźnij się więc z kiszonkami nie tylko ze względu na smak, ale też ich dobroczynny wpływ na Twój organizm.

Udostępnij