Turnusy z dietą

POST ZDROWOTNY ŚW. HILDEGARDY Z BINGEN – 7 dni 1

POST ZDROWOTNY ŚW. HILDEGARDY Z BINGEN – 7 dni

"Tym, którzy nie są całkowicie zdrowi i jeszcze nie są chorzy, umiarkowany post przynosi zdrowie. Człowiek zdrowy powinien również wziąć to jako lekarstwo, ponieważ post doda mu więcej zdrowia."

Hildegarda z Bingen

Medycyna naturalna Hildegardy w połączeniu z najnowszą wiedzą medyczną służy leczeniu ciała i duszy. Jej holistyczne podejście prowadzi do oczyszczenia organizmu, mobilizuje i regeneruje go. Podczas hildegardowego postu następuje przepływ świeżej energii, odzyskanie spokoju i równowagi, skupienie się na swoim wnętrzu, wyostrzeniu zmysłów oraz oczyszczeniu organizmu z niestrawionych resztek pokarmowych i trujących substancji. Cały człowiek staje się zdrowszy i szczęśliwszy, pięknieje i promienieje. Podczas postu stabilizuje się ciśnienie krwi: wysokie się obniża, a niskie podwyższa. Normalizuje się poziom cukru we krwi, a insulina się stabilizuje. Ustępują też złogi tłuszczu wisceralnego w wątrobie oraz stawach. Wzrasta wydolność systemu immunologicznego, co podnosi odporność organizmu na zakażenia. Ustępują przewlekłe choroby zapalne i zwyrodnieniowe.

Program Hildegardy  zawiera:

  • Opiekę specjalisty z zakresu dietoterapii oraz medycyny naturalnej dr Mariusza Brodnickiego
  • Analizę składu ciała i stanu zdrowia przed przystąpieniem do turnusu
  • Przeprowadzenie przez dietę wprowadzającą, post oczyszczający oraz wyjście z postu metodą Św. Hildegardy
  • 6 noclegów w komfortowych pokojach
  • Napary ziołowe oczyszczające wprowadzające i stabilizujące detoksykację organizmu (pobudzające procesy samoleczenia organizmu)
  • cykl warsztatów i wykładów dotyczących złotych reguł życia Hildegardy z Bingen:
    1. Właściwie jeść i pić.
    2. Czerpać energię życiową z czterech żywiołów świata.
    3. Przestrzegać rozsądnej równowagi między ruchem i spokojem, czyli pracą i wypoczynkiem.
    4. Odnaleźć naturalny rytm snu i czuwania jako równoważących się sił.
    5. Praktykować sztukę wydalania soków powodujących choroby.
    6. Podtrzymywać uzdrawiające siły duchowe człowieka.
  • poranną gimnastykę w plenerze
  • zajęcia nordic walking – spaceruj aktywnie przez las
  • warsztaty zajęciowe – degustacja naturalnych kiszonek
  • apiterapia – dobroczynny wpływ na zdrowie
  • okłady na wątrobę
  • stawianie baniek leczniczych
  • ziołowa kąpiel oczyszczająca

Do dyspozycji naszych Gości :

  • kort tenisowy, boisko do piłki nożnej, siatkowej, koszykówki
  • siłownia wewnętrzna i zewnętrzna
  • recepcja czynna od 8:00 – 19:00
  • możliwość wypożyczenia rowerów
  • parking
  • kościół w odległości 750 metrów od ośrodka
  • las na terenie ośrodka
  • morze w odległości 700 metrów

Post przeprowadzony według metody Hildegardy z Bingen skupia się na człowieku jako całości. Zasady profilaktyki i zachowania zdrowia spisane przez średniowieczną mniszkę zakładają, że ciało nie istnieje bez ducha, dusza wyraża się wyłącznie przez ciało, a kiedy pozbawiona jest jej troskliwej opieki to manifestuje to chorobami. Do podstawowych filarów zdrowia zaliczała dietę, środki lecznicze oraz post. Pomogą one w osiągnięciu doskonałości w umiarkowaniu i samodyscyplinie prowadzącej do świadomego i twórczego życia, samorealizacji i odczuciu szczęścia.

Współczesne badania naukowe potwierdzają, że nawet jeden dzień dobrowolnego postu w tygodniu zmniejsza ryzyko zapadalności na wiele jednostek chorobowych a zwłaszcza chorób cywilizacyjnych. Do końca XVIII wieku ludzie tak nie chorowali gdyż pościli ok. 150 dni w roku.

Według systemu medycznego św. Hildegardy z Bingen należy zatroszczyć się o harmonię w czterech relacjach ludzkiego życia, których doświadczysz na turnusie:

  • relacji do Boga (medytacja, rozważanie)
  • relacji do świata (lasoterapia – kąpiel leśna, spacery nad morzem)
  • relacji do duszy (cnoty i wady)
  • relacji do ciała (dieta, ćwiczenia fizyczne, okłady na wątrobę, stawianie baniek).

Każdy uczestnik może podjąć jedną z poniższych form postu. Od wiosny do jesieni rekomendujemy 2 formę postu.

  1. Dieta orkiszowo – warzywna (3 dni jako forma przygotowania do postu ścisłego).
  2. Post ścisły (7 dni). Według Hildegardy opiera się na piciu wywarów orkiszowo – warzywnych, herbat ziołowych oraz soków. Oczyszcza przede wszystkim jelita prowadząc do witalności, dobrego samopoczucia oraz regeneracji całego organizmu. Skuteczność postu jako naturalnego środka terapeutycznego określana jest jako „operacja bez noża”, gdyż uruchamia procesy samo uzdrowienia. Turnus ten składa się z kilku ważnych elementów:

Faza wstępna – przygotowanie do postu poprzez dietę orkiszowo – warzywną.

Post właściwy – na warzywach i owocach, połączony z aktywnością fizyczną (nornic walking, gimnastyka), lasoterapię w celu detoksykacji organizmu i przywróceniu harmonii psychiczno – duchowej.

Faza wyjściowa – przejście od postu do diety pełnowartościowej opartej na medycynie naturalnej św. Hildegardy.

Przeciwwskazania do podjęcia postu:
ostre infekcje, zaawansowana choroba nowotworowa, choroby psychiczne, nerwice, gruźlica, ogólny bardzo zły stan zdrowia.

Co należy wziąć ze sobą?

  • termofor
  • szczotkę do masażu
  • wygodny strój do  spacerów i gimnastyki
  • kijki do nordic walking
  • ulubioną książkę
  • strój kąpielowy

Proponowana lektura:

  • B. Pregenzer, B. Schmidle, Post zdrowotny św. Hildegardy z Bingen.

Tematyka poruszana podczas wykładów na turnusie:

Medycyna profilaktyczna

Ziemia z nieba – emisja filmu i dyskusja

Ziołowy niezbędnik Hildegardy

Złote reguły życia według Hildegardy

Dietoterapia depresji w kontekście zaleceń żywieniowych Hildegardy z Bingen

Koncepcja Bergera i św. Hildegardy

Jak przygotować się do postu?

Przygotowując się do postu, należy najlepiej 7 dni wcześniej przejść na dietę eliminacyjną. W tym celu wykluczamy z diety białko pochodzenia zwierzęcego (mięso, wędliny), używki (kawa, alkohol, papierosy), słodycze, produkty mleczne (mleko, sery, jogurt) oraz leki, których używanie jest niezbędne. W okresie przygotowania do postu należy wypijać ok. 2-3 litrów napojów, a najkorzystniejsze są: herbata  z kopru włoskiego, herbata z wszewłogi górskiej oraz kawa orkiszowa.

Bardzo pomocna w przygotowaniu do postu hildegardowego jest terapia ruchowa: co najmniej godzinny spacer na świeżym powietrzu (najlepiej w lesie), gimnastyka, nordic walking, taniec itp., a także ćwiczenia oddechowe.

Przed podjęciem postu dobrze jest przygotować się od strony psychologicznej i duchowej poprzez zmianę stylu życia, ograniczenie obowiązków, stopniowe wyciszanie się, pozałatwianie spraw, które nie będą w żaden sposób rozpraszały podczas postu hildegardowego. Warto założyć planer zdrowia i zastanowić się jakie zmiany w życiu wymagają większej największej uwagi.

dr Mariusz Brodnicki – absolwent kierunku żywienie człowieka i dietetyka w Katedrze Nauk o Żywieniu Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie. Autor i redaktor 36 książek i ponad 80 publikacji. Tematyką jego zainteresowań naukowych jest dietoterapia depresji, zasady wydłużania życia oraz medycyna naturalna Hildegardy z Bingen. Za książkę Depresja. Wybrane aspekty żywieniowe, psychologiczne i humanistyczne otrzymał wyróżnienie na zagranicznym uniwersytecie. Organizator międzynarodowych konferencji z zakresu zdrowia, żywienia człowieka i dietetyki. Wykładowca edukacji zdrowotnej i żywieniowej na kilku uczelniach. Prowadzi bloga www.dietoterapiadepresji.pl oraz warsztaty kulinarne. Poza rozwojem zawodowym lubi aktywnie spędzać czas wolny spacerując w lesie, ćwicząc na siłowni, jeżdżąc na rowerze oraz zdobywając nowe szczyty w górach. Prywatnie szczęśliwy ojciec Marysi i Mikołaja.

 

Zadzwoń do nas a my:

  • opowiemy więcej na temat naszego turnusu
  • prześlemy dodatkowe materiały informacyjne
  • w razie potrzeby od razu zorganizujemy telefoniczne, indywidualne konsultacje z naszą Panią dietetyk!

Inne polecane turnusy